ME&MY

2009-12-16
19:21:08

Förskoleprat

Tack för alla svar angående hjälmuten. Skönt att fler tänker som jag. Men jag tänkte på en annan grej som jag måste fråga fröknarna om. OM jag inte sagt ifrån på morgonen, hade de låtit Millie åka pulka utan hjälm utan att kolla med mig innan? Hm?

Min goaste vän, för tillfället bosatt i Australien, Tessie, arbetade en period på en förskola när Junie var bebis . Hon berättade allt för mig ”under cover” så att säga, hur fröknarna pratar, grejar, dömer, suckar osv. över jobbiga föräldrar. Kommer inte på något bra exempel nu men jag minns att hon ofta ojade sig och sa ”bli inte en sån där jooobbig förälder Johanna”.

Vad jag undrar är,( hur lite jag än bryr mig, för jag är som jag är, men ändå nyfiken) om jag är en såndär jobbig förälder? Jag frågar och intresserar mig mycket om vad som försiggår i holken på dagarna. Jag vill att vikarier tar i hand och presenterar sig, berättar vem som är sjuk och, ja lite om vem de är, de som ska omsorga mitt barn om dagarna. Jag vill veta om ev. omfördelningar eller nyanställningar i god tid, jag vill se deras skolplan och målsättning. Jag vill ha ett schema på verksamhet och kommande planering. Jag vill ha en kort (helst lång) avstämning om hur dagen förlöpt och hur mycket hon ätit, hur länge hon sovit om hon har bajsat och vad hon har lekt osv., varje dag vid hämtning och får jag inte det så ser jag till att få det helt enkelt, säger ifrån om något känns fel, går fram och "attackerar" blyga fröknar (som valt att arbeta med barn i skräck för socialt umgänge med vuxna)och presenterar mig själv och ställer frågor mm..


Så länge jag inte stjäl tid från barnen och verksamheten anser jag att det är min rättighet som förälder och det är väl inget konstigt med det egentligen. Bara så sällan jag hör andra föräldrar i hallen prata med pedagogerna, alltså praaata inte bara hej mors, fint goodbye. Men sen är jag ju tidig i mina hämtningar vilket gör att jag sällan träffar andra päron på sjöstjärnan och har egentligen ingen aning, blev bara nyfiken och eftersom jag nu märkte på er respons, att ni sitter inne med kunskap och erfarenhet i ämnet, ge mig lite av era förhållningssätt och förväntningar på en bra förskola..

 

  

Kommentarer:
2009-12-16 @ 23:12:46
#1: pethra i hölö

Det är väl klart att man vill veta hur ens barn haft det under dagen. Jag vill veta vad de gjort, vad och om de ätit bra och även om mitt barn varit dum så vill jag ju att de berättar det. Jag är väldigt nöjd med vår avdelning för när jag hämtar behöver jag aldrig fråga vad de haft för sig eller om det kissats på sig för de vet att jag vill veta och de berättar det och involverar gärna Charlie i samtalet och "låter honom berätta". Han tycker det är jätteroligt och räknar glatt upp allt han ätit, gröt, mjölk, kanel, smörgås, smör, skinka, paprika, banan, spagetti, köttfärssås, ketchup, morot, gurka, majs, päron, äpple, smörgås, smör, ost, mjölk.... ALLT ska räknas upp :-D. Vi har även en tavla eller en almanacka där de skriver upp vad de gjort och vilka som gjort vad om de fått välja olika aktiviteter. Jag är väldigt nöjd med just detta, sen är det klart att det säkert finns dåliga saker på vårt dagis men just nu är jag grymt nöjd och Charlie vill verkligen gå dit!

2009-12-16 @ 23:44:13
#2: ullisar

förmodligen är jag och Mattias också jobbiga föräldrar. iaf jag. jag vill apselut veta hur dagen varit, är intresserad och vill fråga. vissa fröknar vet och bryr sig och svarar gärna. en del andra är på gränsen till irriterande "inte vet jag". särskilt irriterande är detta när en av dessa icke-intresserade pedagogerna är en av de som jobbar på just EmmaLis avdelning. jag menar, jag kan ju ha förståelse för att inte fröknar på andra avdelningar har dunderkoll (vi hämtar ofta sent och då samlar dom alla kiddisarna och har bara en fröken kvar) men när hon - som ändå jobbat sida vid sida med Maali hela dan - "inte har nån aaaning om hon har kissat eller sovit eller haft roligt". då blir jag faktiskt sur.



så ja. jag är en jobbig förälder! och stolt över det. jag bryr mig ju om mitt barn!

2009-12-17 @ 00:18:16
#3: Caroline

Minea går på världens bästa dagis (faktiskt! jag lovar!) så jag har inga som helst problem med fröknarna. Vissa av fröknarna har t o m haft Per och hans syskon när han gick där som liten ;) Så då kan du tänka dej hur länge dom valt att jobba där?! (typ 29 år)



VAREVIGA dag får jag en exakt rapport om hur dagen har varit, dessutom vill dom att Minea är med och berättar. Ibland blir dom så där super huper duper pedagogiska så jag NÄSTAN inte kan låta bli att skratta..

Däremot är jag väldigt dålig på att ställa frågor (men jag undrar ju ingenting?!?) o jag har ingen aning om hur deras plan ser ut. För mej är det viktigaste att det faktiskt funkar på riktigt, att barnen är stimulerade, ENGAGERADE fröknar (som absolut inte ska stå i ett hörn av gården o dricka kaffe om dom för ovanlighetens skull har tvingat sej ut = Mineas gamla mardrömsdagis) och att barnen trivs. Egentligen kan dom ju ha en plan som verkar hur bra som helst men ändå blir det pannkaka av allt...



MEN om det är nåt jag tycker är fel, då ringer jag chefen (har hänt ett antal gånger, dock inte på detta dagis) och jag skäller o gråter o skriker. Så mycket att det blir extramöten och konfrontationer ;)



2009-12-17 @ 20:56:55
#4: Cissi

Sv: Ja, visst är det snyggt med glasögon! Speciellt när jag bara kommer att behöva dom när jag läser och så, men man kan ju ha dom bara för att se smart ut också ;)

2009-12-18 @ 10:12:48
#5: Maja

Jag har jobbat som barnskötare i 10 år och pluggar ju nu vidare som du vet. Trots eller vad man säger (jag kan jargongen) så är jag också en sån förälder som du.Du har rätt att ta del av styrdokument och planering och personalen SKA presentera sig och stämma av dagsläget när du hämtar. Så är det! Ibland kanske det inte är nåt särskilt som hänt och då kan man ju ta den korta versionen=)Funderar jag över nåt som Ida sagt som verkar jobbigt för henne tar jag det direkt. (sålla får man ju göra men man måste ju ta itu med sånt som oroar) På en småbarnsavdelning jag jobbade på fick man skriva "bajslista" för att hålla reda på så man kunde berätta. Kan ju låta skumt,men rätt bra. Ser alldeles för många på Idas avdélning som aldrig presenterar sig men då är jag besvärlig och hälsar. Har även ifrågasatt när det varit avdelningsbyte samt varit "på" när jag sökte platsen från början med att rangordna önskemål. Man KAN ju inte alltid välja men önska kan man ju. Tycker överhuvudtaget att jag får bra respons med hennes fröknar, men såna är det ju inte överallt tyvärr...Fortsätt och va jobbig. Det är ju dina barn dom tar hand om!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: