ME&MY

2012-03-07
21:15:31

Förskola inte dagis

image description

Nu först efter lång tids träning sitter ordet förskola naturligt på min och ungarnas tunga ( inte pappa M's )Det är inte lätt att ändra på sånt man är van med!Inte för att jag tycker illa om ordet dagis, tvärtom så är det gulligt och mjukt och får mig att tänka på ett roligt och tryggt ställe med snälla " fröknar" . Men man får väl hänga med i samhällsutvecklingen och skärpa sig lite. Förskola låter strikt och lite strängt och egentligen föredrar jag ordet "daghem" som det står på vägskylten ner till vår förskola, en rest från 80- talet skulle jag tro. På dagen, ca 6-8 timmar är de där och jag vill att det ska kännas som ett "andra hem" för mina små, absolut. Så det ordet gillar jag, men det är utdött sen länge. Dinosaurie Johanna liksom! Pedagogerna på mina barns förskola tycker det är helt ok att man säger både dagis och fröken och jag tycker väl att man kan använda det som talspråk med barnen, men kände själv som vuxen mot andra vuxna, att jag inte vill slänga mig i de termerna längre. Nä som sagt, jag vill vara med och förändra världen. Till det bättre förståss!

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: