ME&MY

2010-10-01
09:51:58

Magen efter förlossning


Magen på förlossningsdagen


Magen idag 2 veckor efteråt..

Nu är större delen av mina läsare föräldrar och har gått igenom egna graviditeter men jag tänkte ändå visa er hur magen kan se ut efter en graviditet. Hade jag haft huvudet med så skulle jag tagit kort direkt efteråt också men tänkte inte precis på sånt då av förklarliga skäl. Magen är iaf direkt efter förlossningen stor som i kanske 6 månaden, spänd för att sedan sjunka och bli mer mjuk allteftersom livmodern krymper. Ammar man så påskyndas detta av hormoner och man har eftervärkar, alltså mindre sammandragningar för att livmodern ”jobbar” med att gå tillbaka. Huruvida denna process utvecklas beror på ens genetiska arv och det tar olika lång tid för olika mammor. Man känner sig så lagom snygg med den där degklumpen på magen men det är inget att deppa ihop om, för så är det bara. Jag brukar dölja den med tunikor och skjortor och använder fortfarande gravidbyxor, dels för att jag är för fet för vanliga men också för att de drar åt och in magen och tyget man drar upp över skaver inte vid operationsärret. Gravidleggings är också super just av samma anledning och ännu mjukare och skönare. Så ni som är gravida, snåla inte med sånt under graviditeten för de kommer till användning även tid efteråt. Saker man kan/bör köpa enligt mig:


2-3 snygga gravidjeans. 2 i olika färger i normal storlek & 1 par size grande för sista månaden.


4 gravidlinnen basic från H&M 2 svarta & 2 vita.


1 par gravidtights


4 gravidleggings.


2 sköna BH, gärna en ordentlig amnings BH för den kan man ha även under graviditeten,
så slipper det bli så dyrt.


1 par stödstrumpor, även om man inte samlar på sig vätska är dessa bra att använda i förebyggande syfte.


Ska ni snittas, köp mormorstrosor att dra upp över ärret efteråt.

Ibland kan det bli aktuellt att köpa skor i en större storlek eftersom fötterna svullnar på vissa. Köp då ett par sköna snikers skulle jag råda.


Är ni man gravid på vintern, köp ingen ny vinterjacka som ni sen inte kan använda, utan låna sambos snyggaste dunis bara..


Sen finns det tusen snygga tunikor och tröjor man kan köpa i lite större storlekar eller bara använda sin vanliga garderob att komplettera med.


Funderar på om jag glömt något men tror inte det. Vad använde ni?

Kommentarer:
2010-10-01 @ 10:11:44
#1: Sara

Jag vill ju veta vad det blev och hur det har gått! Nyfiken ;)

2010-10-01 @ 12:11:39
#2: ME&MY

Sara: Vad menar du? Har du missat 2 veckors bloggande? Skrolla neråt på sidan eller klicka på Bella i kategorierna så ser du underverket!

2010-10-01 @ 12:24:09
#3: Sara

Ja men hur gick det till! Haha du har ju skrivit massor! Jag som bara kommit till samma inlägg varje gång....Haha. Grattis till tjejen!

2010-10-01 @ 20:13:20
#4: Linda

Använder också mammabralls forft och även baggyjeans med gummisnodd då de inte går att stänga... :( gravid-topar har jag typ inga.. utan körde med långa vanliga. mammalinnen har jag två svarta, två vita och två grå. JÄttebra!! Har jämt under vanliga tröjor nu när jag ammar..



Din mage är fin tycker jag <3



Kram

2010-10-05 @ 13:57:56
#5: Lina

Hej!! Jättefin blogg.

Undrar var du köpte dina gravidjeans, tights, leggings?? Nåt mera tips??

TAck på förhand!!

Må underbart!

2010-10-07 @ 09:47:35
#6: ME&MY

Lina: Jag köpte mina mammalinnen,tights & leggings på H&M. BH på Twilfit. Jeans har jag lånat ihop en hel hög från kompisar men H&M har fina tkr jag! Annat viktigt tips tkr jag är att göra sig fin även om man känner sig fet har en dålig dag, för man är så jäkla fin gravid vet du! Ta vara på tiden, njut!

2010-10-08 @ 18:02:59
#7: Najalla

Du, så som din mage är nu är min ännu efter 2½ år, buuuhuuu. Men jag har mig själv att skylla :)



Hallå, jag vill leka med bebis snart..

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: